Shopping Cart

Sådan undgår du "stressfælden"

Anique Bleumink

Undgå stressfælden: Sådan sikrer du dig ro i stressede tider

Åhhh stressfælden. Vi har alle haft dage, uger eller endda måneder, hvor alting går for stærkt... Uanset, om du er forælder, nystartet selvstændig eller går igennem andre vigtige forandringer i livet, kan vi vidst godt blive enige om, at der er visse perioder, hvor vi bare har alt for meget at se til. Sagen er dén, at når vores kalender begynder at blive mere og mere fyldt med aftaler, er det let for os at falde i "stressfælden", men i dette blogindlæg vil jeg tale mere om, hvordan Vertellis Chapters kan afhjælpe dette.

 

Men hvad er stressfælden?

Har du taget dig selv i at vågne op ængstelig eller stresset, fordi du er bekymret for alle de ting, du skal have gjort? Føler du, at tiden flyver forbi, og at du ikke nyder processen? Tager du altid dig selv i at svare spørgsmålet: "Hvordan har du det?" Med: "TRAVLT"?

 

Hvis dit svar er "ja" til nogen af de ovenstående spørgsmål ... kan du være fanget i stressfælden. Lad mig først sige, at hvis du i øjeblikket befinder dig i stressfælden, så er du ikke alene. Faktisk så har dét, konstant at have travlt eller være stresset, for mange, en sammenhæng med ære. Mange synes, det er et tegn på at være hårdtarbejdende, som er noget af det som er højt værdsat i vores samfund. I modsætning er dét at tage tid for dig selv, at have plads til at spille eller at prioritere selvomsorg set som værende "egoistisk" eller "dovent." Men venner, jeg lover jer - det kunne ikke være længere fra sandheden.

 

Frigør dig for behovet for at have travlt

Når vi siger nej til at havne i stressfælden, tillader vi os selv at sige 'JA!' til glæde, lykke, connection, ro, et bedre helbred og større arbejdstrivsel. Hvis du er vant til at være i en tilstand af "travlhed", kan det i starten føles underligt at frigive følelser af stress og angst og arbejde fra et roligt sted. Jeg lover dog, og jeg har lært, af erfaring, at stressfælden ikke er bæredygtig. Hvis vi er for overbelastede i en længere periode, begynder vores kroppe til sidst at sige stop. Det kan ske i form af både psykiske og fysiske tilstande.

Hvis du i øjeblikket er fanget i stressfælden, skal du kigge på nogle af mine yndlingsmåder at frigive 'travlhed' på og måder at skabe ro på. Selv under en stressende dag.

Føler du, at du har travlt? Prøv dette ...

Fokusér på dit åndedræt

Når jeg føler mig fanget i stressfælden, er det første, jeg gør at fokusere på mit åndedræt. Fokus på åndedrættet bremser øjeblikkeligt tingene og gør mig tilstedeværende. Tag et øjeblik, uanset hvor du er, og luk øjnene og træk vejret langsomt og dybt. Vær opmærksom på din vejrtrækning. Hvis du har tankemylder, så lad dine tanker flyde væk og frigiv enhver fordom, du har overfor dem. Nogle mennesker føler, at det hjælper at tælle vejrtrækningerne eller bruge et mantra som "So Hum", som simpelthen betyder "Jeg er det", for at holde opmærksomhed på åndedrættet. Efter at have fokuseret på dit åndedræt, så prøv at bemærk hvordan du føler og reagerer på menneskerne og miljøet omkring dig. Er du mere afslappet? Er det lettere at forholde dig rolig?

 

Tag dig tid til selvrefleksion

Når du føler at livet bliver fyldt op, skal du sørge for at give dig selv plads til selvreflektion. Personligt kan jeg selv bedst reflektere ved at skrive, f.eks. i Vertellis Chapters (hvor du kan bruge fem minutter eller en hel time - valget er dit!) Men du kan også selvreflektere mens du går alene i naturen eller sidder stille på din sofa med en kop varm te. Brug din alenetid til at stille dig selv nogle vigtige spørgsmål. Svarene bringer dig ofte klarhed i forhold til stressende situationer. 

Nogle af mine personlige favoritter omfatter:

  • Hvad er jeg taknemmelig for?
  • Hvad går godt i mit liv?
  • Holder jeg på noget, der ikke længere tjener mig eller dem omkring mig?

Hvis du vil have en smule mere struktur (som jeg f.eks. vil!) så tjek Vertellis Chapters. Jeg sætter pris på, at alle selvrefleksionsspørgsmålene i Chapters allerede er inkluderet, så alt jeg skal gøre, er at finde en blyant!

 

Vedligehold dine sunde vaner

Jeg skal nok være den første til at indrømme, at jeg elsker kaffe og takker sjældent nej til en lækker dessert. Men jeg elsker også at tage mig af min krop med regelmæssig motion, næringsfyldt mad og god søvn. Sagen er den, at når jeg befinder mig i stressfælden, er det let for mig at nedprioritere de sunde vaner. I disse perioder drikker jeg f.eks. tre kopper kaffe før middagsmaden, tankeløs overspisning af chokolade eller chips, mens jeg arbejder på min bærbare computer. I disse perioder tager jeg mig heller ikke tid til at gå i fitnesscenteret eller bare bevæge min krop generelt. Lyder det bekendt?

Hvis du kan relatere til dette, er du sikkert også godt klar over at nedprioritere dine sunde vaner, ikke er måden hvorpå du undgår stressfælden eller lindrer stress. Faktisk så ved du sikkert, at hvis ikke du tager dig af din krop, så resulterer det ofte i mere stress. Derfor - når "stressfælden" begynder at stige dig til hovedet, så forpligt dig til at overholde dine sunde vaner. Disse vaner behøver ikke at være enorme – det kan blot indebære at tage 30 minutters gang efter middagsmaden eller at vælge et æble fremfor en sukkerholdig snack, når sulten rammer.

Jeg vil gerne tilføje - dette tip er især en stor udfordring for mig. Hvis dette eller nogle af disse tips er udfordrende eller ubehagelige for dig, så husk at være venlig over for dig selv! Det handler ikke om perfektion; det drejer sig nærmere om at afprøve nye strategier, der i sidste ende hjælper dit liv til at føles mere overkommeligt og  fyldt med glæde!

 

Connect med andre

Mennesker er udviklet til at connecte ansigt til ansigt. Når vi ikke tager tid til personlig connection, nægter vi os selv et grundlæggende, menneskeligt behov. Når din tidsplan er fuldt booket, kan socialisering med andre rent faktisk hjælpe med at reducere stress, mindske følelsen af ensomhed og øge lykken.

Ligesom sunde vaner, behøver det ikke at være en kæmpe forandring. Måske handler det om at aftale et telefonforbud ved spisebordet eller at aftale en skærmfri time med din partner hver aften. Jeg ved selv, at når jeg tager tid til at connecte med andre, er jeg langt mere produktiv i mit arbejde, føler mere støtte og har mindre sandsynlighed for at opleve udbrændthed.

 

Spørg dig selv: Hvad er vigtigst lige nu?

Når dit stressniveau er højt og overvældelsen begynder at tage overhånd, så tag et øjeblik og spørg dig selv:

"Hvad er vigtigst lige nu?"

Når jeg føler mig fanget i stressfælden, er det normalt fordi jeg tildeler hver opgave på min to-do liste samme værdi og fordi jeg skynder mig med dem. I virkeligheden er der oftest opgaver, der kan vente til næste uge. Der er opgaver, jeg kan uddelegere til en anden. Jeg har magten til at sige fra til ting. Ved at finde ud af, hvad der er vigtigst lige nu, kan jeg begynde at handle på højt prioriterede opgaver og stoppe med at stresse over dem, der er mindre vigtige lige nu.

 

Har du nogle tips til os?

Vi vil gerne høre fra dig, hvis du afprøvet nogle af disse tips? Hvad er dine yndlingmetoder til at undgå stress? Læg en kommentar nedenfor :)

 

Kærlig hilsen,

Tessa 


I18n Error: Missing interpolation value "antal" for "{{ antal }} kommentarer"


Læg en kommentar

Venligst vær opmærksom på, at kommentarer skal godkendes før de offentliggøres.