Shopping Cart

Sådan øger du koncentrationen når du arbejder hjemmefra

Anique Bleumink

7 tips til at forbedre koncentrationen, når du arbejder hjemmefra


Bliv mere produktiv: 7 personlige tips til at forbedre fokus og koncentration, når du arbejder hjemmefra.

Fordelene ved at arbejde hjemmefra er uendelige. Sov længe, glem alt om rejsetid, start din arbejdsdag i pyjamas, nyd en god kaffe og få endda tid til at motionere. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Fordi - lad os være ærlige - at arbejde hjemmefra har også sine udfordringer. Det kan være svært at komme i ”arbejds-mode”, og det kan være svært at koncentrere sig og være produktiv. I denne blog deler jeg mine råd og tips til hvordan du, ved hjælp af nogle simple tips, kan forbedre dit fokus og koncentration, når du arbejder hjemmefra.


Hvis du ikke er en del af den gruppe der arbejder hjemmefra (endnu!), skal du ikke bekymre dig. Selv med alle de frynsegoder, der følger med dét at arbejde hjemmefra, er det stadig vigtigt at erkende, at nogle mennesker faktisk har mange udfordringer med denne arbejdsform. Og det er forståeligt nok! Mange af os kommer jo fra traditionelle kontorjobs, hvor vi har haft chefer og kollegaer, som har holdt os ansvarlige. At arbejde hjemmefra betyder at skulle motivere og igangsætte sig selv. Du er den eneste, der holder dig ansvarlig. For mange mennesker kan denne ændring være en udfordring. Og her er formålet - da flere og flere mennesker fortsætter med at skifte det traditionelle kontor ud med hjemmekontoret, mener jeg, at det er afgørende at diskutere udfordringerne ved denne arbejdsform, fremfor at lade som om de ikke eksisterer. Hvis du er enig med mig, er dette indlæg helt sikkert noget for dig!

Hvorfor jeg elsker at arbejde hjemmefra

Da jeg fortalte en ven, at jeg arbejdede for Vertellis, hvoraf de fleste fra teamet typisk arbejder hjemmefra, var hendes svar: "Hvordan gør du det? Bliver du ikke konstant distraheret?” Jeg svarede “Nej jeg gør ikke ... men det er en læringsproces."

Sagen er den, at Vertellis ikke har noget hovedkontor. Vores team består af entusiastiske digitale nomader, der arbejder fra lande rundt omkring i hele verden! For eksempel er jeg i Holland, hvor Sijmen bor på Bali. Lars kan også findes på Bali flere måneder i løbet af året. Moa arbejder fra Sverige, og Hannes og Raphael fra Østrig, hvor de kombinerer arbejdet med rejser til smukke steder. Kort sagt - vi nyder den frihed, som arbejdet, hos Vertellis, tilbyder os.

Tilbage til spørgsmålet: Takket være de 7 tips nedenfor er jeg blevet bedre til at undgå faldgruberne ved at arbejde hjemmefra. Som jeg sagde, har det været en læringsproces (så lad være med at være modløs, hvis du forsøger, men fejler!) Jeg håber, at disse tips også hjælper dig med at få mere fokus og koncentration når du arbejder hjemmefra! 😃

7 tips til at forbedre koncentrationen når du arbejder hjemmefra


Du arbejder hjemme. Lige præcis. Betyder dette, at du skal være fuldstændig fleksibel med din arbejdstid? Niks! Tal med din familie og venner og vis dem din arbejdsplan, så du undgår at blive forstyrret. Hvis du ikke gør dette, er chancerne for, at din mor spontant ringer til dig kl. 11.00, eller en ven kommer uanmeldt på kaffebesøg, store. Det er hyggeligt, men knap så godt for dit fokus, da det kan være svært at komme tilbage i det gode arbejds-flow efterfølgende. Hvis du for øjeblikket beskæftiger dig med disse typer af distraktioner, så prøv at blive opmærksom på den tid, der går tabt, når disse ting sker. Gør det til en forpligtelse at respektere din egen arbejdstid og vær ikke bange for at bede andre om at respektere den også.

Tip 2: Udarbejd en plan, der virker for dig


I årevis brugte jeg to-do lister til at holde styr på mine arbejdsopgaver. Jeg troede, jeg var "organiseret", men i virkeligheden var dét jeg havde, en uendelig lang liste med opgaver i tilfældig rækkefølge, uden nogen deadline.
Resultatet: Ingen stress, men manglende overblik.


Vær kritisk og ærlig overfor dig selv. Stop hvad end der ikke virker. Skab nye måder at planlægge på. For mig er den bedste løsning i forhold til at være organiseret at bruge Vertellis Life Planner. Hver morgen spørger jeg mig selv: "Hvad er det vigtigste i dag?" Så skriver jeg 4 opgaver - plus 2 bonusopgaver - i en rækkefølge, alt efter hvad der er vigtigst. Jeg sørger for at inkludere disse opgaver i min daglige tidsplan. Dette gør min dag mere visuel, og det fungerer godt for mig.



Tip 3: Lav rutiner

Stå op på samme tid hver dag. Det skaber fred og stabilitet i din dagligdag. Det hjælper også med at få din hjerne i "arbejds-mode". Jeg anbefaler også at afsætte tid til andre aktiviteter, som giver dig god energi. For eksempel, hvis du kan lide at træne, så planlæg tid til træning og hold fast ved det. Hvis det er planlagt, ligesom enhver anden arbejdsopgave, vil du ikke blive fristet til at udskyde eller nedprioritere det. Ved at udvikle visse rutiner, vil du ikke kun bruge tiden mere effektivt, men du får samtidigt også mere ro i sindet.

Tip 4: Skriv eventuelle tanker ned med det samme, og fortsæt derefter med det du var i gang med

Hvis du er lidt ligesom mig, får du sandsynligvis også en lang række tilfældige tanker i løbet af dagen. Måske handler det om et andet projekt, du planlægger at arbejde på eller en tanke, der minder dig om at huske at få en tid hos tandlægen. Uanset hvad det drejer sig om, er det nemt at blive distraheret af disse tanker og slippe den opgave, du var i gang med, fordi du blev mindet om noget andet. Men som du måske kan regne ud, handler det om, at du let kan bryde dit arbejdsflow, som derefter kan være svært eller tage tid at komme tilbage i, efterfølgende. Heldigvis har jeg fundet en måde hvorpå du kan håndtere dette: Ikke-nu-listen.

I det øjeblik jeg får en tilfældig tanke, mens jeg arbejder på en anden opgave, skriver jeg det ned med det samme, hvorefter jeg fortsætter med det arbejde jeg var i gang med. På den måde er jeg i stand til at få tanken hurtigt ud af hovedet igen, og vende tilbage til det på et senere tidspunkt. Prøv det!

Tip 5: Ingen distraktioner, men forsyninger

Så snart du begynder dit arbejde på dit hjemmekontor (og jeg anbefaler at lave et hjemmekontor til dig selv!), så sig til dig selv, at du er der for at arbejde. Undgå distraktioner, der ikke er relateret til dit arbejde, såsom en halvfyldt indkøbsliste eller tallerkener, der skal vaskes. Hvis du kan, bør du sætte din telefon på 'forstyr ikke' og få den ud af syne. Sørg for, at alt hvad du behøver for at arbejde er indenfor rækkevidde, såsom en kop vand, din ’planner’ (for mig, er det min Life Planner), en notesbog og en pen.

Tip 6: Planlæg pauser

Du må ikke springe pauser over, selvom du er super fokuseret på en opgave. Når du virkelig kommer ind i et projekt, er det nemt at glemme både tid, men også ting som frokost, at gå på toilettet eller tænde lysene, selvom du sidder i mørke. Jeg ved, at hvis jeg ikke minder mig selv om at tage pauser, er der stor sandsynlighed for, at jeg mister mig selv fuldstændigt i alt arbejdet (overarbejde kan f.eks. føre til udbrændthed). Jeg anbefaler, at du sætter en alarm til eller planlægger pauser i arbejdsdagen, så du ikke glemmer dem.

Når det er tid til at tage din pause, så kom væk fra computeren. Sæt dig i et andet rum, hvis du kan, eller endnu bedre - gå ud og få lidt frisk luft. Husk - at tage regelmæssige pauser er vigtigt og fører endda til mere produktivitet. Prøv dig frem, og se hvor ofte du, personligt, har brug for at tage en pauser, og i hvor lang tid. Som jeg sagde tidligere, læg en plan, der virker for dig.

Tip 7: Reflektér!

Afslut din arbejdsdag med lidt selvrefleksion. Jeg bruger min Life Planner til dette. På mindre end 3 minutter ser jeg på min opgaveliste og svarer på spørgsmålet: "Hvad er du stolt af?" Ved at tage tid til at besvare spørgsmålet, slutter jeg min dag af med at føle mig vellykket og motiveret frem for stresset og udkørt.

Udover min selvrefleksion i slutningen af ​​dagen, skriver jeg også mine tanker og oplevelser ned, hver dag, før jeg går i seng. Dette hjælper mig, ikke kun med at falde i søvn hurtigere, men jeg oplever også, at selvrefleksion giver mig nye indsigter. Jeg bruger personligt Vertellis Chapters til dette som, for mig, er min personlige selvrefleksions coach - i form af en bog. Da min hjerne er klar til at få ro om natten, elsker jeg at Vertellis Chapters giver mig struktur med spørgsmål, citater, fakta og små opgaver.

Jeg håber, at mine personlige tips også virker for dig. At arbejde hjemmefra giver så mange gode fordele; du skal bare finde et system, der virker for dig!

Har du nogle tips til at arbejde hjemmefra, som du gerne vil dele? Eller kan du genkende noget af det, der står i denne blog? Hvis ja, så skriv en kommentar! Inspiration = læring. 💛

De kærligste hilsner,

Anique fra Team Vertellis

Bio:

Anique er uddannet socialrådgiver & Integrated Lifestyle Coach, men endte med at arbejde for Vertellis på grund af hendes kærlighed til at skrive og et møde med Vertellis teammedlem, Sijmen, på Bali. Når hun ikke skriver for Vertellis, elsker hun at læse om nutidige emner, nyde god mad og god vin i godt selskab. Derudover bliver hun lykkeligt distraheret af hendes katte Hugo og Fleur.


I18n Error: Missing interpolation value "antal" for "{{ antal }} kommentarer"


Læg en kommentar

Venligst vær opmærksom på, at kommentarer skal godkendes før de offentliggøres.