Shopping Cart

Mindfulness & moderskab

Anique Bleumink

Mindfulness & moderskab: En guide til nybagte mødre overalt

Uden tvivl - dét at være nybagt mor kan være hårdt. Ikke nok med, at du lærer, hvordan du skal passe på et lille menneske, men samtidig skal du undvære mange timers søvn og forholde dig til den nye rolle som forælder.

Så med alle de følelsesmæssige op – og nedture, der følger med ved at blive forælder - hvordan kan du sørge for, at du også nyder dét at være mor, samtidig med at være tilstede overfor den lille? Svaret: Mindfulness.


Hvorfor er Mindfulness vigtigt

En familieudvidelse betyder mere ansvar, og for mange forældre, betyder det også mindre tid til sig selv. Når dette store livsstils skift opstår, kan man hurtigt komme til at nedprioritere mindfulness. Men sagen er den, at mindfulness er den magiske nøgle, der holder os tilstedeværende overfor vores børn. At udøve opmærksomhed behøver ikke at tage masser af tid!

Selvom det kan virke som om, at dét at udøve opmærksomhed som nybagt mor, er ligesom at forsøge at presse et par bukser mere ned i, en ellers overpakket, kuffert er virkeligheden den, at der er masser af mindfulness øvelser, der ikke er særligt tidskrævende, men stadigt utroligt effektive. 

Hvis du er nybagt forælder og søger nogle hurtige + simple mindfulness teknikker til at bruge i dit liv, så fortsæt endelig læsningen, da jeg her præsenterer dig for fire af mine yndlingsøvelser, der sikkert vil skabe glæde og bevidsthed for dig i løbet af denne travle tid.



Fire hurtige og nemme mindfulness teknikker til nybagte mødre

Praktiser taknemmelighed

Når den lille bryder ud i gråd, og det ikke drejer sig om ​​de sædvanlige behov (ble, sult, søvn eller lignende), og når intet du gør, beroliger ham/hende, så kan du hurtigt komme til at reagere med frustration. Sagen er den, som du nok ved, at frustration, hverken hjælper dig eller din baby, i situationen.

Dette er det perfekte tidspunkt at udøve taknemmelighed på. Det tager kun få sekunder, og alt hvad der kræves er, at du spørger dig selv: "Hvad er jeg taknemmelig for?" Dit svar behøver ikke at være et eller andet stort, men det kan det godt være! Måske er det blomsterne udenfor dit vindue eller teen din partner lavede til dig i morges. Selvom dette måske ikke ændrer den umiddelbare situation (gråden kan stadigvæk være i fuld gang), kan dét at praktisere taknemmelighed, ændre din tankegang og have betydning for, hvordan du håndterer situationen.

Tag ét skridt af gangen


I moderskabets tidlige fase er det helt normalt og forståeligt at man, som nybagt mor, kan føle sig overvældet over ansvaret i denne nye rolle som mor. Heldigvis, er der en kanon god mindfulness-teknik du kan bruge, når overvældelsen, som nybagt mor, begynder at stige dig til hovedet. Når du ikke har sovet i tre dage og ikke kan magte at stå op, for at skifte endnu en beskidt ble eller give den lille mad, så skal fokus bare være på at tage ét skridt af gangen.

Når du tager ét skridt af gangen fokuserer du kun på opgaven foran dig. Du behøver ikke at forholde dig til, hvornår barnet skal vågne igen, eller hvordan de kan distraheres næste gang du skal handle ind. At have denne følelse af tilstedeværelse med hvad du er i gang med, hjælper dig med at holde dig jordbundet, rolig og motiveret.


Selvrefleksion

Jeg er sikker på, at du har hørt det fra venner eller familiemedlemmer, der er forældre: Børn vokser hurtigt op. Jeg har så mange venner der har sagt, "har jeg ikke lige fået en nyfødt?" Og jeg forstår dem fuldt ud! Med alt det nye ansvar, der følger med, når man får et barn, er det ikke underligt, at man mister fornemmelsen over hvor lang tid, der egentligt er gået.

Så hvad kan hjælpe dig med at nyde disse nye, unikke øjeblikke som mor? Selvrefleksion. Med selvrefleksion kommer du til at forstå, hvad der går godt i dit liv og samtidig anerkender du noget, som du gerne vil arbejde på. Dette behøver ikke tage en time. Du kan reflektere i en dagbog fem minutter efter, at din nyfødte er lagt  i seng. Der er ingen regler her - det handler om at få det til at fungere for dig.

Vil du prøve selvrefleksion, men ved ikke hvor / hvordan man starter? Tjek Vertellis Chapters. Denne unikke notesbog gør selvrefleksions processen super let og simpel. Så behøver du ikke selv at finde på de vigtige spørgsmål. Den er perfekt til nybagte mødre, der ikke ligefrem mangler flere opgaver at give sig til!

Fokuser på det vigtigste for dig

Jeg tror, ​​at den største myte, nybagte mødre får fortalt, er at deres behov ikke længere betyder noget. Som nybagt mor er man nødt til også at prioritere sine egne behov, for at kunne være der for sin nyfødte.

Selvom nogle af dine behov, som mor, kan ændres (eksempelvis da du troede, at du umuligt kunne leve uden otte timers søvn om natten), har du stadigvæk behovene og de skal prioriteres! Tricket her er at finde ud af, hvad dine behov er, som mor. For at gøre dette, så tag et øjeblik, hvor du lytter og mærker efter i din krop. Har du brug for noget lige nu? Hvis ja, kan du opfylde dette behov alene? Hvis du ikke kan, så spørg en ven, familiemedlem eller din partner om hjælp? Vær aldrig bange for at bede om hjælp. 

Tips til nybagte mødre derude?

Har du en favorit mindfulness-teknik? Hvis ja - så skriv en kommentar nedenfor! Fællesskab er vigtigt, så lad os give hinanden en hjælpende hånd.

Bio:

Tessa, er en Vertellis medarbejder, fra USA, med stor passion for at skrive. Når hun ikke skriver løs på sin computer, elsker hun at læse Shakespeare eller bruge tid i naturen. Tre ting hun ikke kan leve uden: God mad, god kaffe og gode samtaler.


I18n Error: Missing interpolation value "antal" for "{{ antal }} kommentarer"


Læg en kommentar

Venligst vær opmærksom på, at kommentarer skal godkendes før de offentliggøres.