Shopping Cart

Arbejd hjemmefra bedst muligt under Corona krisen

Alexa x

8 personlige tips til at bevare fokus og koncentrationen, når du arbejder hjemmefra

For et år siden ville vi alle sammen sikkert gerne arbejde mere hjemmefra! Sove lidt længere, ingen transporttid, starte arbejdsdagen i joggingtøj, god kaffe og måske få løbet en tur midt på dagen. Ideelt! Så meldte Corona krisen sin ankomst, og så var mange af os tvunget til at arbejde hjemme - og hvad skete der så? Dét fokus du havde, da du bare arbejdede hjemmefra engang imellem er svært at bibeholde, når du nu er hjemme uge efter uge.


Derfor vil vi gerne, i dette blogindlæg, dele hemmelighederne bag bedre fokus og koncentration, når du arbejder hjemme.

 

8 tips til at gøre “arbejde hjemme”-situationen en succes:

Tip 1: Ændr det fra “jeg arbejder hjemmefra” til “jeg arbejder”

Tip 2: Lav et arbejdsskema, der passer dig

Tip 3: Lav rutiner

Tip 4: Skriv dine tanker ned med det samme, og fortsæt det du var i gang med

Tip 5: Ingen distraheringer

Tip 6: Skemalæg dine pauser

Tip 7: Reflekter!

Tip 8: Børn? Accept er bedre end frustration


Stærkt fokus?

Er dét at arbejde hjemmefra egentlig noget for dig? Kører det bare derud af hver dag, og slutter du arbejdsdagen af med en tilfreds følelse OG nok energi til at være sammen eller videosamtale med din familie? Hvis ja, er det jo fantastisk!


Jeg tror dog, at mange dagligt kæmper med at arbejde hjemmefra.

Jo flere mennesker der arbejder hjemmefra, jo større er vanskelighederne for dem, der ikke har et naturligt stærkt fokus og nu er nødt til at stole helt på sig selv uden daglig kontakt med kolleger og kontorets sikre rutiner.


Arbejd hvor du vil!

Ja, jeg var - og er - en af dem. “Jamen, skønt! Men er det holdbart for dig? Bliver du ikke konstant distraheret?”. Min ven spurgte mig om de her ting, da jeg fortalte, at jeg skulle arbejde for Vertellis, som mest foregår hjemmefra. Fordi Vertellis har faktisk ikke et officielt hovedkontor. Vores team består af entusiaster spredt ud over hele verden!


Vi har Sijmen, som bor på Bali, og Moa fra Sverige. Hannes fra Østrig og Raphael fra Tyskland kombinerer altid deres arbejde med at rejse til nogle af de smukkeste steder i verden. Hos Vertellis er dét at arbejde hjemmefra altså det, vi gør. Uanset hvor “hjemmefra” er.

 

Anna arbejdede også fra Bali i en periode!


For at komme tilbage til min vens spørgsmål: Takket være de næste 8 tips er jeg blevet bedre til at ignorere fælderne ved at arbejde hjemmefra - og fordi halvdelen af verden er tvunget til at arbejde på “Vertellis-måden”, tænkte jeg, at jeg ville dele disse tips med dig 😃 

8 tips til at gøre hjemmet den bedste arbejdsplads under Corona krisen

Tip 1: Ændr sætningen “jeg arbejder hjemmefra” til “jeg arbejder”

Du arbejder hjemmefra, det er helt korrekt. Betyder det, at du skal være fleksibel med arbejdstiderne? Nej. Gør din familie og omgangskreds opmærksom på, hvornår på dagen du er til rådighed, for at undgå at blive forstyrret. Ellers risikerer du, at eksempelvis din mor ringer, bare for at sige hej. “Hej hej, jeg ville lige høre, hvordan du har det?”. Det er også rigtig dejligt, at hun vil det, men samtidig er det også forstyrrende for dit fokus. Lad os ikke glemme, hvor svært det kan være at komme tilbage i arbejdsrytmen. Prøv at være opmærksom på den tid, du mister i den slags situationer.

Kort sagt - respekter dine egne arbejdstider, og andre vil dermed også respektere dem.

Skab overblik og fokus med Vertellis Life Planner

Tip 2: Lav et arbejdsskema, der passer dig

Jeg har haft lavet to-do lister i mange år. De var altid rigtig lange, opgaverne var skrevet ned i tilfældig orden, og ofte havde de ikke en deadline. Resultatet heraf: Intet overblik og en hel del stress.


Vær kritisk og ærlig. Gør ikke ting, der ikke fungerer. Prøv andre metoder til at strukturere planlægningen.


Som en del af teamet hos Vertellis, var der en oplagt metode at prøve: Vertellis Life Planner. Den stiller mig dagligt spørgsmålet: “Hvad er vigtigst i dag?”, og efterfølgende skriver jeg 4 arbejdsopgaver ned - hvor 2 af dem er bonus opgaver - den vigtigste først. Jeg planlægger disse opgaver i min kalender. Det gør min dag mere visuel, hvilket fungerer rigtig godt for mig.


Tip: Sørg for, at opgaverne varierer. Eksempelvis er det ikke sjovt at bruge hele dagen på at foretage opkald. Og endnu mere udmattende er det at have en masse online møder på én dag. Også selvom det er med dine yndlings kollegaer.


Tip 3: Lav rutiner

Står op på samme tid hver dag. Det giver fred og ro. Kan du lide at motionere? Planlæg dette ind i din dag. Kan du lide at motionere fra morgenen af? Tag dit træningstøj på lige så snart, du står op. Det forhindrer dig i lige at lave lidt arbejde, før du går i gang med din morgentræning. Ved at have visse rutiner, bruger du din tid meget mere effektivt, og dette giver ro i sindet.


Tip 4: Skriv dine tanker ned med det samme, og fortsæt det du var i gang med

Du genkender måske det med at have en hel strøm af tanker farer rundt i hovedet. Og sikkert også altid på ubelejlige tidspunkter. Heldigvis har jeg fundet en måde at håndtere disse på: Min ikke-lige-nu-liste.


I samme øjeblik jeg bliver distraheret af tilfældige tanker, skriver jeg dem ned, og fortsætter hvad jeg var i gang med inden de trængte sig på. På den måde renser man hovedet, men kan komme tilbage til det senere. Prøv det!


Tip 5: Ingen distraheringer

Lige så snart, du sætter dig til dit arbejde, så sig til dig selv, at du er her for at arbejde. Undgå distraheringer, der ikke har med arbejdet at gøre. Eksempelvis en halvt færdig handleliste, eller en støvet reol, der trænger til rengøring. Sæt din telefon på lydløs, og læg den væk. Sørg for, at alt hvad du skal bruge er klar - eksempelvis en kande vand, din arbejdskalender (for mig er det Life Planner’en), en blok og en pen.

At gå en tur med din hund kan gøre underværker!


Tip 6: Skemalæg dine pauser

Drop ikke dine pauser, heller ikke selvom du føler dig fuldt fokuseret og fordybet i dit arbejde. Det er nemt at glemme tiden og andre ting også for den sags skyld. Eksempelvis at spise frokost, holde tissepauser eller tænde lyset, når det begynder at blive mørkt. Hvis jeg ikke minder mig selv disse ting ved at sætte alarmer på min computer, løber jeg den risiko at glemme mine egne behov i løbet af dagen. Derfor er det en god ide at sætte en alarm, og gøre hvad det nu er tid til at gøre med det samme! Hold ikke dine pauser bag computerskærmen, men gå ud i køkkenet eller ind i stuen i stedet for. Eller endnu bedre - gå ud og få lidt frisk luft. Det er vigtigt at holde pauser, hvor man ikke skal koncentrere sig om noget, og det er op til dig, hvor ofte du har behov for en lille pause.


Gør, hvad der fungerer bedst for dig!


Tip 7: Reflekter

Vi kan alle sammen bruge lidt ekstra støtte i disse tider. Afslut din dag med en lille opsummering eller konklusion på dagen. Jeg bruger min Life Planner til dette. På mindre end 3 minutter kigger jeg min liste af opgaver for dagen igennem, og svarer på spørgsmålet: “Hvad er du stolt af?”. Ved at evaluere dagen med dette spørgsmål, føler jeg mig stolt, motiveret og spændt på dagen i morgen.


Udover denne hurtige selvrefleksion skriver jeg også mine tanker og oplevelser ned, lige før jeg går i seng. Dette hjælper mig med at falde i søvn hurtigere, og giver mig ny indsigt. Til dette bruger jeg Vertellis Chapters, min personlige coach i form af en bog. Vertellis Chapters guider mig til selvrefleksion med forskellige spørgsmål, inspirerende citater og historier. Perfekt at skrive i om aftenen, når hjernen er ved at slappe af efter en travl dag.

 

Tip 8: Børn? Accept er bedre end frustration

Alle de ovennævnte tips er klar til at blive implementeret, selv når du har børn løbende rundt i huset. Beslut hvem, der arbejde hvornår, hvis I er to. Lav en tidsplan og sørg for rutiner, ligesom med træningen. For eksempel er yoga for børn også sjovt for forældrene!

At arbejde hjemme, når man har børn er ikke nemt, men det vigtigste er bare at acceptere det. Og hvis du skal være helt ærlig, er der vidst ikke noget sødere, end når ens lille barn spørger, hvorfor personen bag skærmen (din chef) ser så sur ud?

Bonus tip: Skriger dine børn efter opmærksomhed, og har de brug for at blive underholdt? I dette blogindlæg kan du læse om nemme måder at underholde dine børn på!

Jeg håber, at mine personlige tips også vil virke for dig. Der er mange fordele ved at arbejde hjemmefra (også i disse tider). Det handler bare om at finde metoder, der fungerer for en selv!

Har du selv nogen tips eller kan du genkende dig selv i dette blogindlæg? Skriv det meget gerne til os i en kommentar nedenfor! Inspiration = læring 💛

I18n Error: Missing interpolation value "antal" for "{{ antal }} kommentarer"


Læg en kommentar

Venligst vær opmærksom på, at kommentarer skal godkendes før de offentliggøres.